7

Cavitatietunnel

Schroeven zijn een belangrijke bron van geluid en trillingen aan boord, als gevolg van cavitatie. In de Cavitatietunnel wordt het cavitatiegedrag van een schroef zo goed mogelijk nagebootst.

Als een scheepsschroef door het water draait, ontstaan er aan de voorkant van de schroefbladen bellen gevuld met waterdamp. We noemen dit verschijnsel cavitatie. Deze bellen verdwijnen ook weer, alleen ze ontploffen (exploderen) niet, maar ze ploffen in elkaar (imploderen). Dit voortdurend imploderen geeft drukgolven die het hele achterschip kunnen doen trillen en binnenboord geluidsoverlast kunnen veroorzaken. Door cavitatie worden ook de schroefbladen zelf aangetast.

cavitatietunnel-1

Cavitatieonderzoek

Het vervangen van een schroef is kostbaar, daarom moet slijtage van de schroefbladen zoveel mogelijk worden voorkomen. Sterke trillingen en geluidsoverlast zijn storend voor de passagiers en bemanning. Daarnaast kunnen de trillingen ook schade toebrengen aan de constructie, de systemen en de lading van het schip.

Cavitatieonderzoek is dus van groot belang, bij voorkeur al in het ontwerpstadium. Want het herstellen van fouten achteraf, wanneer het schip eenmaal is gebouwd, is vaak niet mogelijk of tegen zeer hoge kosten. Dus met een zo goed mogelijk hydrodynamisch ontwerp proberen we de cavitatie zoveel mogelijk te beperken.

Lees meer

Wist je dat

cavitatie wordt gemeten en geobserveerd met high-speed camera’s die een miljoen beelden per seconde maken?

In beeld

Deel deze pagina