16

Praktijkonderzoek op zee

Naast alle berekeningen en modelproeven die bij MARIN worden uitgevoerd, blijven we ook betrokken nadat het werkelijke schip of constructie gebouwd is.

Wanneer de klant wil weten hoe een schip of constructie zich in werkelijkheid op zee gedraagt, wordt aan boord bijvoorbeeld de snelheid, het motorvermogen of de trekkracht (bij sleepboten) gemeten. Ook worden er inspecties en metingen gedaan wanneer er tijdens het varen bijvoorbeeld snelheids-, trillings-, of constructieproblemen zijn. Vervolgens analyseren en valideren we de data van de metingen op verschillende soorten schepen en platforms. Zo’n proeftocht met een nieuw schip duurt twee tot vijf dagen en kan overal ter wereld plaatsvinden.

Boroscoop

Zoals je al eerder hebt kunnen lezen, kan cavitatie op de scheepsschroef snelheidsverlies, trillingen van de scheepsromp en erosie van de schroefbladen tot gevolg hebben. MARIN voert daarom aan boord cavitatie-inspecties uit met behulp van een boroscoopsysteem. Dit is een soort kijkoperatie waarbij een gaatje in de scheepsromp wordt geboord. De boroscoop beschikt over spiegels en lenzen zodat we onder verschillende hoeken kunnen kijken. Met een speciale lichtversterking (onder het schip is het behoorlijk donker) kunnen we ook snelle video-opnamen maken.

praktijkonderzoekopzee-1

Continumetingen

Ook voeren we met automatische meetsystemen continumetingen uit aan boord van schepen. Het gaat hierbij vaak om bewegingen en belastingen op het schip of op de lading. Door langdurig te meten worden ook de effecten van stormcondities meegenomen. Zo meten we bijvoorbeeld de sjorkrachten op containers in relatie tot de scheepsbewegingen en de golfcondities.

Gezamenlijk onderzoek

De opdrachtgevers van deze meetcampagnes zijn zeer divers. Soms hebben verschillende opdrachtgevers een zelfde interesse in een bepaald onderwerp, en doen ze gezamenlijk onderzoek om zo de kosten te delen. Zo wordt een JIP (Joint Industy Project) gevormd. Bij MARIN lopen soms tientallen JIP’s tegelijkertijd. Bijvoorbeeld voor gezamenlijk onderzoek naar de gevolgen van onderwatergeluiden veroorzaakt door cavitatie, of de impact van golven op offshoreconstructies. Het is tegelijkertijd een mooie manier om kennis te delen.

Lees meer

Wist je dat

de meettechnici tijdens een proeftocht op de meest bijzondere schepen meevaren, zoals een onderzeeër?

In beeld

Deel deze pagina